welcome

.

الأحد، 27 أكتوبر 2013

التانية باك: شرح مفصل لدروس انجليزية الباكلوريا المقرر الجديد learn english


  •  

  • معتمدة دروس المقرر الجديد لكتاب
  • Insights into English
  • تشجيعاتكم هي الضمان لاستمرار هذا العمل المتواضع

  • نشرع في الدروس بحول الله وقوته

  • UNIT 1:CULTURAL ISSUES AND VALUES
  • الدرس الأول :
  • Cultural Issues
  • قضايا ثقافية

  • أهم المفردات التي يجب التنبه لها فينصوص الصفحة 10
  • Human societies :المجتمعات البشرية
  • common beliefs :المعتقدات السائدة أوالمشتركة
  • handded down/passed on /Inherited : تثوارت/ تنتقل من جيللاخر
  • Similar backgrounds : خلفيات ثقافيةمتشابهة

  • النص 2 الصفحة 11

  • أهم المفردات التي يجب التنبهلها في نصوص الصفحة 11
  • patterns of behaviour : أشكالالسلوك
  • ways of Living : أنماط الحياة
  • not within the norm : لا يذخل ضمن المعتاد -في مايخص سلوكاتنا-
  • distancing is cultural-specific : التباعد - التحفظ عند السلام- هو خاص بكل ثقافة
  • to abide by the rules : يتقيد/يلتزمبالقواعد
  • behave wrongly :يتصرف بشكل خاطئ
  • Healthy behaviour : التصرف السليم
  • conscious of cross-cultural similarities : أنتكون واع بالتشابهات بين الثقافات المختلفة
  • Key to understanding an dtolerance : هو الحل للتفاهم و التسامح
  • ----------------------------
  • Use English Communicatively

  • Asking for , giving and responding to advice

  • طلب النصيحة’اعطاء النصيحة والرد عليها

  • هنا كعدة طرق لطلب النصيحة لاعطائها أوالردعليها
  • وفي مايلي أمثلة على ذلك.بالنسبة للامتحان يكفي معرفة مثال أو مثالين
  • من كصيغة -طلب/اعطاء/ الرد/ask/give/respond
  • شرح مفصل لدروس انجليزية الباكلوريا  المقرر الجديد


  • Responding for advice

  • الرد على النصيحة
  • Giving for advice

  • اعطاء النصيحة
  • Asking for advice

  • طلب النصيحة

  • that's a good idea

  • sounds like a good idea

  • ......thanks for your advice , but i really

  • i think you should

  • may be you should

  • ?.....why don't you

  • ?....what would you do if

  • ?what do you suggest

  • ?what do you think i should do

  • أمثلة: A friend of yours wants to give up smoking,
  • give him advice to help him with that
  • صديقلك يعاني من التدخين و يطلب نصيحتك للاقلاع عن التدخين

  • ?your friend:what do you think i should do to stop smoking

  • you: i think you should give up going out with smoking friends

  • your friend: sounds like a good idea
  • ------------------
  • درس القواعد للوحدة الأولى

  • التمييز بين Past Perfect و SimplePast
  • Pastperfectهو الزمان المستعمل للحديث عن الماضي البعيد المقترن بماضي قريب.
  • مثال على ذلك: 
  • Tom went to sleep after the guests hadgone
  • ذهب Tom للنوم بعدما انصرف الضيوف-guests -
  • « Tom went to sleep »هي جملة في الماضي القريب Simple pastحيث إن ماضي الفعل goهو went
  • « The guests had gone »هي جملة في الماضي البعيد - past perfect- حيث إن الماضي البعيد ل goهو had gone
  • الماضي البعيد لأي فعل هوtheverbHad + past participle ofthe verb
  • اي Had + صيغة النعت للفعل - past participle -
  • امثل:

  • Verb فعل 
  • Simple past صيغة ماضي الفعل 
  • Past participle صيغة النعت

  • Be

  • Was- were

  • Had been

  • Go

  • Went

  • Had gone

  • Forget
  • Forgot

  • Hadforgotten

  • Walk

  • Walked

  • Had walked

  • Decide

  • Decided

  • Had decided


  • جميع الأفعال المنتظمة - regular verbs - مثل walk و decide لها نفس الصيغة المشابهة في صيغة نعت الفعل أي نضيف فقط ed للفعل 
  • امثل: 
  • You had studied English before youmoved to New York 
  • درست الانجليزية قبل انتقالك إلى نيويورك
  • You had studied English هي صيغة الماضي البعيد pastperfect 
  • السابقة في الزمان ل صيغة الماضي القريب 
  • Moved to NewYork

  • ملخص: Past Perfect هو الزمان المستعمل للحديث عن حدث وقع في الماضي قبل حدث أخر في الماضي.
  • حيث أن الحدث الأول - الماضي البعيد- نضعه في صيغة 
  • Past Perfectو الحدث الذي يأتي بعده في صيغة Simple Past . 
  • شكل أل Past Perfect هو دائما Had + Past participle

  • جدول توضيحي لكل ماقلته + أمثلة بالانجليزية :






  • a - كان Sam قد انصرف في الوقت الذي وصلت فيه Ann هي الجملة السابقة في الزمان إذا نضعها في صيغة pastperfect --- - Sam had already left
  • b - دخل اللص بسهولة لأن أحدا نسي أن يغلق الباب 
  • - someone had forgotten to lock thedoor هي الجملة السابقة في الزمان إذا نضعها في صيغة - -- past perfect

  • هناك إشارات دالة على استعمال أل Pastperfect -- هي:
  • never / by the time/ Before/after /just/ yet /not yet /already

  • Phrasel Verbs

  • هناك أفعال خاصة فيالإنجليزية تدعىبPhrasel verbs وهي عبارة عن فعل + حرفجر
  • حرف الجر هذا يغير منمعنى الفعل تماما عندما يتغير. سأعطي مثالا على ذلك بالفعلLook مع حروف جرمختلفة

  • Look at = أنظرإلى
  • EX: She looks at him and smiles 
  • Look after = تعتني
  • EX: The mother looks after her child
  • Look for = يبحث
  • EX: They look for a place to park their car
  • كما ترون بتغير حرف الجر يتغير المعنى

  • --------------------------------------------------
  • في الكتاب المدرسي الصفحة 24 هناك مجموعة من الأفعال كلها تأتي مع حرف الجرThrough
  • في مايلي تجدون جميع أفعال الصفحة 24 مع حرف الجر Through مع أعطاء أمثلة عن كلفعل

  • Get through to sb = communicate with 
  • أن تفهم شخص شيء ما

  • to succeed in making someone understand or believe something 
  • I just don't seem to be able to get through to him these days.[Often negative]


  • Get through to sth = pass 
  • أن تنجح
  • to succeed in reaching the next stage in a competition 
  • If they win this they'll get through to the final
  • I didn't even get through to the second interview stage


  • Go through sth = Repeat
  • أن تقرأ/ تمحص/ أو تدرس شيء بتمعن / أنتكرر
  • To carefully examine the *******s of something in order to find something 
  • EX:Customs officers went through her suitcase looking for drugs


  • Pull through = recover/survive
  • يتعافى/ينجو
  • He pulled through his illness

  • Look through : read
  • تلقي نظرة
  • To read something quickly and not very carefully 
  • Could you look through these figures and see if I've made any obvious errors
  • -----------------
  • أهممفردات النص صفحة 27 من الوحدة الثانية

  • "They are not only the future, they are also the present

  • كيفية التعامل معالمفردات:
  • أكبر تحدي لطلبة الباكلوريا هو كثرة المفرداتالجديدة وأنا أقترح أن يقوم الطلبة بوضع كل المفردات في جمل بسيطة من إنشائهموجعلها في دفتر خاص للمراجعة

  • The text : They are not only the future, they are also the present

  • Approximately 
  • Roughly تقريبا

  • To be concerned about
  • أن تكون قلق أو مهتمب

  • Youth issues
  • قضاياالشباب

  • Heterogeneous group
  • فئة غير متجانسة

  • A vital force
  • قوة فعالة
  • To have higher aspirations 
  • أن تكون لك آمالعريضة

  • To empower 
  • ندعم/ نقوي

  • Resourceful citizens
  • مواطنونموهوبون

  • To voice one’s opinion
  • أن تعبر عنرأيك

  • To be constructively critical 
  • أن يكون لك نقد بناء

  • Equal citizens 
  • مواطنون متساوون

  • To play a determining role 
  • أن تلعب دورا حاسما

  • Reliable partners 
  • شركاء يعتمد عليهم

  • The gifts of youth
  • عطايا/مواهبالشباب

  • Shouldn’t go by unnoticed
  • لا يجب أن تمر دون اهتمام/ اكثرات

  • -------------------------



  • درس القواعد : I wish/ If only





  • ------------------------

  • PROVERBS


  • صفحة 36 –الوحدةالثانية-




  • Knowledge in youth is wisdom inage


  • معرفة الصغر حكمة الكبر



  • Youth development will be brought about byYouth


  • تطور الشباب نتاج عمل الشباب



  • Adolescence issmoke


  • عمر الشباب كالدخان-ينقضي كالدخان بعد حين-



  • What is learned in Youth is carved instone


  • التعلم في الصغر كالنقش علىالحجر



  • تتمة :


  • I wish/ Ifonly



  • اليوم نركز في الجزء الثاني على استعمالات I wish / If only للدلالة على أمنية a wish أو حصره If only على شيء حصل أو لم يحصل في الماضي.

  • خذ معي هذا المثال: رجل فاته موعد الطائرة البارحة ويتمنى على نفسه إن كان بمقدوره اللحاق به, فيقول:

  • I wish I had caughtmy planeyesterday

  • أتمنى لو كنت لحقت الطائرة البارحة(واقع الحال أنه لم يلحق موعده)

  • If only I had caughtmy planeyesterday

  • آه, لو كنت لحقت الطائرة البارحة(واقع الحال أنه لم يلحق موعده)

  • مثال آخر: شاب رسب في امتحان السنة الماضية ويتمنى على نفسه انه كان نجح فيقول:

  • If only I had succeededlast year

  • آه, لو كنت نجحت السنة الفارطة

  • I wish I had succeededlast year

  • أتمنى لو كنت نجحت السنة الفارطة

  • لاحظ معي شكل الجملة عند الدلالة على أمنية a wish أو حصره If only على شيء حصل أو لم يحصل في الماضي. الشكل يأتي دائما:

  • I wish +had +verb in the pastparticiple


  • If only +had+ verb in the pastparticiple


  • لاحظ أمثلة أخرى:

  • I wish I had paid that bill ontime


  • I wish I hadn’t bought thatcar


  • لاحظ الماضي التام(The past perfect ) للأفعال المستعملة :

  • Pay ---- had paid


  • Buy----- had bought


  • ملخص بالإنجليزية كامل لما ماقلته عن I wsih حتى اللأن في حالة الدلالة على المضارع والماضي :



  • The verb to wish


  • The verb to wish is followed by an 'unreal' past tense when we want to talk about situations in the present that we are not happy about but cannot change
  • I wish I had more money =but I haven't
  • She wishes she was beautiful (= but she's not
  • We wish we could come to your party =(but we can't
  • When we want to talk about situations in the past that we are not happy about or actions that we regret, we use the verb to wish followed by the past perfect
  • I wish I hadn't said that (= but I did
  • He wishes he hadn't bought the car (= but he did buy it
  • I wish I had taken that job in New York (= but I didn't, so I'm stuck in Bristol
  • _________________
  • أهممفردات نصوص الصفحة 47 – الوحدة الثالثة-


  • Shape : to cause (something) to have a particular character or nature; form 


  • تشكل



  • To be scientifically literate


  • أن تكون لك معرفةعلمية


  • To have well -reasoned views


  • أن تكون لك آراءمعقولة



  • To identify pseudo-scientific claims


  • التحقق من الادعاءاتالعلمية الزائفة



  • Literate citizens


  • مواطنينمتعلمين




  • Beneficial


  • نافع



  • Think critically


  • التفكير بشكلنقدي


  • ---------------------------------

  • EXPRESSIONS OF PURPOSE


  • عبارات التعبير عن الغرض ص49


  • So / so as to / in order to


  • * We use so / so as to / in order to , to express purpose


  • Example 


  • ?A: Why did you call him


  • B: I called him in order to / so as to / to invite him


  • * The negatives are not to / in order not to / so as not to 


  • Example 


  • I called him not to congratulate him, but to invite him


  • ------------------------ 


  • هنا تجدون نص الصفحة 50 من وحدة Advancesin Science and Technology



  • Insights into English: Text page 50


  • PART A:


  • Advancesin technology have changed the way we live and communicate, but no breakthroughhas revolutionized life as the advent of the « wireless ». In the 1980’s, telephones were stuck to walls. , facts were found in books and people had tobrowse shelves in a record store if they wanted to buy the latest music. Now,access to all of that and more is found by just reaching into our pockets. Withnew mobile technology and wireless technologies, information has become easilyaccessible. In the Information Age having immediate access to data isfundamental to progress. In some cases the advances are serving to overhaulindustries at a very fast pace. The internet has allowed music lovers to changethe way music industry does business. Text messaging over cell phones has madewritten communication more immediate. How many text messages have you senttoday? Having a com****r in almost every home was instrumental to this massivetechnology change. Now, having com****r access is available everywhere- well, almost everywhere. And just as com****r use worldwide is exploding, the brainsbehind them – the processors- are getting smaller. Today, a tiny com****r chipcan hold huge amounts of data. We can now store tons of information in a cellphone a digital camera and have them at our disposaleverywhere. When theinternet age dawned, the World Wide Web looked entirely unproblematic. Todayhowever, we face online scams and viruses



  • --xx--ingyour entertainmentexperience


  • Technological advances have also transformedthe entertainment industry. Satellite television and radio give us more choices. The development of the remote control allows us to access our preferredchannels. Video game technology has made great strides, too



  • Breakthrough = an important discovery orevent


  • The wireless was an important breakthrough inscience


  • حدث مهم



  • 2- Fundamental = Important


  • Scientific research is fundamental to progress


  • مهم/ جوهري



  • 3- Online scams: online fraud


  • Online scamis a major problem forinternet for online shoppers


  • عملية احتيال



  • 4 - To make strides = to make headways/ to makeprogress


  • أن تحقق تقدما مهما




  • 2



  • PART A:




  • Looking into thefuture


  • Manylife-changing innovations have been made in scientific laboratories. Researchershave decoded the genetic make-up of many organisms, which led to advances inbiotechnology, the science of manipulating and organism’s genetic material. DNAtesting and forensic science has made it extremely possible to reunite anunidentified baby with his parents after a natural disaster, for example.Amazing new technologies are changing the way crimes are investigated andsolved. Scientists are making headways in biometrics, which is the science ofdigitizing information such as fingerprints or facial features for accurateidentification



  • Making advances



  • Hybrid vehicles – thosevehicles that use at least two power sources, typically gasoline and electricitywill soon be on the market everywhere. The compact fluorescent light bulb is low -tech. Yet, it has revolutionized the quality of life. It is one of the mostsuccessful energy- saving devices developed to date. There are advances ineverything. From banking to shopping to investing, technology and the internetare transforming the way we conduct our global banking and financing. Bankcustomers can see everything from their checking account and savings account tohome mortgages and credit cards. Now they can do all of that 24 hours a day,seven days a week from their own homes. Breakthroughs in defense technologychanged the face of warfare. Smart bombs are guided to their targets bysatellites. Robots are used to disarm bombs. Laser technology is applied inmedicine and CD and DVD recording and playback. In space exploration, unmannedspacecraft have landed on Mars. The sky’s the limit for new technologyindustries!!


  • الأجوبة على أسئلة النص



  • For instance= forexample


  • To make headways= tomake progress


  • Biometrics= scienceof digitizing information


  • Hybrid vehicles= avehicle that uses two sources of power; gasoline andelectricity


  • Home mortgages= agreement that allows you to borrow money from a bank to buy ahouse


  • قرض عقاري





  • Text Col********s page 50


  • Part A


  • Col********s


  • Col********sare: the way in which somewords are used


  • together



  • For example: commit a crime


  • في الإنجليزية هناك كلمات تأتي دائما في الكلام مع بعضها البعض وتسمىcol********


  • اليوم ندرس بعض من هذه الكلمات التي 


  • في نص ص 50 من كتاب



  • Insights Into English


  • Verb+adjective+ noun


  • Adjective + Noun



  • Noun+Noun


  • Adverb+ Adjective


  • -To have immediate access



  • -To have com****r access



  • -To make great strides



  • -Wireless world



  • -Mobile technology



  • -Digital camera



  • -Online scams



  • -Technological advances



  • -The remote control



  • -Record store



  • -The information age



  • -Music industry



  • -Music lovers



  • -Entertainment industry



  • -Satellite television



  • -Easily accessible






  • Part B



  • Verb+adjective+ noun


  • Adjective + Noun



  • Noun+Noun


  • Adverb+ Adjective


  • - to make extremely possible



  • -to make headways



  • -life-changing innovations



  • -scientific laboratories



  • - forensic science



  • -natural disaster



  • - -hybrid vehicles



  • -- facial features



  • - unmanned spacecraft



  • -power sources



  • -bank customers



  • -savings account



  • -credit cards



  • -home mortgages



  • -defence technology



  • -smart bombs



  • -laser technology





  • الشروحات


  • To have immediate access


  • أن يكون لك حق استعمال شيء بشكل فوري 


  • EX/ Thanks to the internet, people have immediate access to data



  • To have com****r access


  • أن يكون لك حق استعمال الإنترنيت 


  • EX/Most young people have com****r access in their cities



  • To make great strides


  • أن تحرز تقدما مهما 


  • EX/ Scientists made great strides in technological sciences



  • Wireless world


  • عالم ألاسلكي 


  • EX/They made great strides in wireless world technology



  • Scientific laboratories


  • المختبرات العلمية



  • Digital camera


  • الكاميرا الرقمية



  • Forensic science


  • العلم الشرعي 


  • EX/ Great advances have been made in Forensic sciences



  • Online scams


  • عمليات احتيال على الإنترنيت



  • Natural disaster


  • كارثة طبيعية 


  • EX/ The Tsunami in Asia was a major Natural disaster



  • Technological advances


  • التطورات التكنولوجية



  • The remote control


  • التحكم عن بعد



  • Record store


  • محل الأسطوانات الموسيقية



  • The information age


  • عصر المعلومات 


  • EX/ The 21 st century is an information age century



  • Entertainment industry


  • صناعة التسلية 


  • EX/ World Disney is an example of entertainment industry



  • Easily accessible


  • يمكن الوصول إليه بسهولة 


  • EX/ With satellite TV watching films is easily accessible



  • To make extremely possible

  • أن تجعل الشيء ممكنا لأبعد الحدود 
  • EX/ The internet has made it extremely possible for students to access information

  • To make headways
  • أن تحرز تقدما كبير
  • Life-changing innovations
  • ابتكارات تغير الحياة
  • Unmanned spacecraft
  • مركبة بدون طيار
  • Savings account
  • حساب المدخرات 
  • Defence technology
  • تكنولوجيا الدفاع 
  • Smart bombs
  • القنابل الذكية 
  • Laser technology

  • تكنولوجيا الليزر
  • -----------------------
  • Making Complaints about behaviour 


  • :There are a number of formulas used when complaining in English


  • هناك العديد من العبارات نستعملها لنشتكي من سلوك أحد أو الرد على الشكوى



  • التشكي من سلوكأحد


  • · I'm sorry to have to say this but... 


  • · I'm sorry to bother you, but... 


  • · Maybe you forgot to... 


  • · I hate to mention this but …


  • · Would you please stop …


  • الرد على الشكوى


  • · I'm very sorry .


  • · I’m terribly sorry


  • · I’m awfully sorry


  • · I see no reason why I should do/stop……



  • :Examples


  • أمثلة


  • - Complaint: I am sorry to have to say that but you are making too much noise in the room


  • - Response: I’ m terribly sorry


  • - Complaint: I hate to mention this but you are always late for work


  • - Response: I see no reason why I should come early while all the clerks come late, too.



  • -------------------

  • درسLetter of complaint :writing


  • رسالة تشكي حول شيء اشتريته ووجدتبه خلل


  • Dear Sir or Madam,


  • On 23 d of April this year I bought an HP pentuim4 com****r with the serial 410 workstation at your com****r store


  • Unfortunately, your com****r has not performed well because it keeps shutting itself down and the keyboard remains inactive. I am disappointed because the product does not work properly


  • To resolve the problem, I would appreciate that you send someone to help repair the above mentioned com****r or else be sent my money back. Enclosed are copies of the guarantee, as well as the com****r bill price


  • I look forward to your reply and a resolution to my problem, and will wait until the end of this week before seeking help from a consumer protection agency or the Better Business Bureau. Please contact me at the above address or by phone at home


  • Sincerely,


  • Your name 

  • -------------------------------

  • درس الصفحة 56




  • Modals: Expressing degrees of certainty


  • الأفعال المساعدة للتعبير عن درجة اليقينية/ التأكد




  • "Degree of certainty" refers to how sure we are-what we think the chances are-that something is true. If we are sure that something is true in the present, we do not need to use a modal. For example, if I say, "Martha is sick," I am sure; I am stating a fact that I am sure. My degree of certainty here is 100%. If I am asked "Why isn't Martha in class?" and I am not sure of the reason, I can respond in the following ways:
  • للتعبير عن مدى أو درجة التأكد أو اليقينية في فعل شيء ما نستعمل عدة عبارات مع أفعال مساعدة. و فيما يلي أمثلة على ذلك
  • 1She must be sick.
  • Here, I am 95% sure that she is (not 100%) 
  • تفيد التأكد بنسبة 95 في المئة Must
  • 2She may be sick.
  • Here, I am 50% sure that she is
  • تفيد التأكد بنسبة 50 في المئة May
  • 3She might be sick.
  • Here, I am less than 50% sure that she is
  • تفيد التأكد بنسبة أقل من 50 في المئة Might
  • 4She could be sick.
  • Here, I am stating a mere guess. This is a very weak degree of certainty
  • أنا فقط أقدم افتراض أي أن درجة التأكد ضعيفة Could 
  • The Negative
  • أسلوب النفي
  • Forming such sentences in the negative can be confusing. Read these sentences
  • Maria is not hungry.
  • I am 100% sure that she is not hungry. 
  • كما في المثال فأنا متأكد مئة في المئة Verb to be عندما أستعمل
  • I don't know why Maria is not eating with us. She may
  • not (or might not) be hungry.
  • I am 50% or less certain that she is not hungry.
  • May not/ might not تفيد التأكد بنسبة 50 بالمئة
  • Maria cannot be hungry. She has just had diner.

  • Here, I believe that there is no possibility that Maria is hungry, but I am not 100% sure.
  • أعبر عن انعدام الإمكانية Can not هنا مع
  • Maria is not eating. She must not be hungry.
  • Here, I am expressing a logical conclusion, a best guess. 
  • أعبر عن استنتاج منطقي ومعقول Must not هنا مع

  • إذا أردنا التعبير عن درجة من التأكد في الماضي يجب استعمال الصيغ التالية

  • Modal verb + have + past participle


  • Examples


  • Maria didn’t attend the meeting. She must have been sick



  • لا حظ عندما أغير الجملة للمضارع the present 


  • Maria doesn’t attend the meeting. She must be sick


  • أي أننا نستعمل فقط الفعل المساعد المناسب






  • Could in the past


  • Could ماضي



  • Could is used to express ability in the past. Here it is


  • لتعبير عن القدرة على القيام بشيء في الماضي Could تستعمل 


  • For example: My girlfriend could lift the desk, but I could not.


  • --- This means that my girlfriend was able to lift the desk, but I was unable to.
  • I could play football when I was a kid.
  • ----------------------
  • Phrasal verbs 
  • الأفعال العبارية
  • صفحة 56
  • Phrasal verbs أو الأفعال العبارية هي الأفعال التي تتكون من فعل + حرف جر
  • مثل Go up , Get along, keep on
  • اليوم سنرى بعض الأفعال العبارية المدرجة في الوحدة الثانية من كتا
  • IntoEnglishInsights
  • مع حروف الجر Up, down , along, across, on
  • Up: for increasing
  • تفيد الزيادة في الشيء 
  • :Ex
  • Prices have gone up
  • Up: for completion
  • تفيد إنهاء شيئ ما 
  • :Ex
  • !Drink your milk up
  • Down: for decreasing
  • تفيد النقصان 
  • :Ex
  • Prices have come down
  • Up and Down: for excitement interest and happiness
  • يفيداني الإثارة والإهتمام والفرح 
  • :Ex
  • Calm down
  • !Cheer up. Life is too short to be so unhappy
  • Along: for relationships
  • تفيد العلاقة
  • :Ex
  • I get along with my classmates

  • Across: so as to be understood or learned
  • تفيد الإيصال والإفهام 
  • Ex:
  • He couldn’tgetthe ideaacrosstothe students
  • On: for progress
  • تفيد الصيرورة والإستمرار 
  • :Ex

  • The work is good. Just keep on
  • -----------------
  • UNIT 4:WOMEN AND POWER

  • مفردات النصوص في الصفحة 62 من الوحدة 4
  • Goodwill ambassador
  • سفير النوايا الحسنة
  • To win a gold medal
  • أن تربح ميدالية ذهبية
  • Non- governmental organizations
  • المنظمات الغير حكومية
  • Peasant women
  • النساء المزارعات
  • Women laborers
  • النساء العاملات
  • Maidservants
  • الخادمات

  • To win an award
  • أن تربح جائزة
  • She earned a degree
  • نالت درجة/شهادة
  • A screenwriter
  • كاتبت سيناريو تلفزية
  • To struggle
  • أن تناضل
  • The independence Manifesto
  • عارضة الاستقلال

  • To set foot on the moon
  • تضع قدمك على سطح القمر

  • To raise Morocco ’s flag
  • أن ترفع العالم المغربي
  • ---------------------
  • Strenghten Your Vocabulary

  • verbs that go with award and degree
  • صفحة 64
  • -----------------------
  • أهم مفردات النصوص الصفحة 65
  • Women working incredibly hard 
  • نساء يعملن بجدية لا يمكن تصورها/ تصديقها

  • They are outstanding performers
  • هن يؤدون –عملهم- بشكل ممتاز

  • To run a company

  • أن تدير شركة

  • I am for power-sharing

  • أن مع تقاسم السلطة

  • Key

  • مفتاح/ الحل

  • Assets
  • شيء لا غنى عنه

  • To rely upon

  • أن تعتمد على

  • Newsworthy

  • خبر يستحق الحديث عنه في الصحافة والجرائد

  • Upfront

  • صريح و مواجه للحقيقة

  • Women with high-ranking jobs

  • نساء دوي أعمال ومهن رفيعة المستوى

  • A good citizen

  • مواطن صالح
  • --------------------
  • Asking and Giving opinion
  • درس الصفحة 70

  • ----------------------------

  • A complete list of irregular verbs for bac2 students 

  • لائحة الأفعال الغير المنتظمة بالنسبة لأصحاب الباكلوريا
  • لائحة شافية وكافية مع أمثلة في الأخير لبعض الأفعال الجديدة
  • لا تحتاج مع هذه اللائحة لأي لوائح أخرى

  • --------------------------------

  • أهم مفردات النص صفحة 66 من الوحدة 4

  • Remarkable Leila Abouzeid




  • To excel in


  • أن تتفوق في شيء


  • To autograph the books and novels


  • تضع أوتوغراف/ أو خاتم للكاتب على كتابه أو روايته


  • A gift


  • هدية/ عطية


  • A pioneer

  • سباقة/ الأولى في فعل شيء

  • To dedicate oneself to

  • أن تهب نفسك/ تتفرغ /للكتابة مثلا

  • To relate events of the story

  • لرواية أحداث القصة

  • Year of the elephant

  • أشهر روايات الكاتبة ليلى أبو زيد- عام الفيل-

  • The struggle against poverty 

  • النضال ضد الفقر/ محاربة الفقر

  • Conflicts within families

  • الصراعات داخل الأسر

  • A semi-autobiography

  • نصف/ شبه سيرة ذاتية

  • Worth reading


  • تستحق القراءة


  • ----------------------------------



  • Reported Speech


  • Reported speech هو ما يعرف بالفرنسية ب STYLE INDIRECT 
  • أي أن شخص ما يقول شيء ويريد أخر أن يردد نفس الكلام بنسبه إلى صاحبه 
  • مثال على ذلك رئيس دولة يخطب لشعبه و يقول **سأوفر لكم العمل والأمان**
  • إذا أراد مذيع الأخبار إذاعة نفس الخبر في الأخبار فليس بامكانه القول ** سأوفر لكم العمل والأمان**
  • بل سيقول قال السيد الرئيس أنه سيوفر لكم العمل والأمان
  • أي أنه يطرأ على الجملة الأصلية بعض التغييرات و هذا ما يعرف ب 
  • REPORTED SPEECH

  • هذا الجدول يوضح جميع قواعد 
  • Reported speech 
  • في أحد صيغ الماضي عندما يكون فعل التقديم أو Reporting verb في صيغة الماضي

  • وكما هو واضح فان الفعل يتغير من

  • Present → Past


  • Simple past → past perfect


  • Present continuous → past continuous


  • Can → could


  • Shall → should


  • May → might


  • Will → would


  • Must → had to


  • I am going to → i was going to



  • هذه هي التغييرات المهمة في الدرس ولكن يجب الحذر من أنه عندما يكون الفعل التقديم في زمن من أزمنة المضارع فلا يجب تغيير زمن الجملة الأولى 
  • مثال 
  • “I am driving home” the driver says
  • The driver says he is drivinghome.
  • هنا نحتفظ بنفس الزمن – المضارع -

  • لا حظ عندما أغير الفعل التقدمي إلى الماضي 
  • « I am driving home » the driver said
  • The driversaid he was driving home
  • أي نطبق القواعد الموجودة بالجدول أي من المضارع إلى الماضي


  • بعض الأفعال التقديمية تستوجب تطبيق قواعد مغايرة
  • هذه الأفعال هي

  • Advise




  • Warn


  • Insist


  • Suggest


  • Offer



  • Examples 


  • « Take this medicine » the doctor advised his patient


  • The doctor advised his patient to takemedicine


  • نستعمل


  • to + infinitive




  • « Don’t stay out late at night » the doctor warnedhis patient


  • The doctor warned his patientnot to stay out late at night



  • نستعمل


  • Not to + infinitive




  • « I take those courses »thestudent insisted


  • The studentinsisted ontakingthose courses


  • نستعمل


  • On + veb+ing





  • “Why don’t you take some rest” the man suggested


  • The mansuggested that youshould take some rest


  • Suggest that + should





  • “I will help you “the teacher offered


  • The teacher offered tohelp


  • Offered + to + infinitive
  • ----------------------

0 التعليقات:

إرسال تعليق

يتم التشغيل بواسطة Blogger.

شارك

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More